Devlerin 2013 Performansları

2013 geçti, halka açık doğrudan satış şirketlerinin yıl sonu raporları açıklandı. Bize de bunlara topluca göz atmak düşüyor. Her çeyrek sonunda olduğu gibi bu kez de halka açık en büyük altı şirketin performanslarına bakacağız. Göreceğiniz gibi bazılarının yöneticileri bu sonuçlardan sonra mutlu, bazıları ise düşünceli olmalı.

– Şirketler alfabetik sıradadır. –

Avon

Avon, dünya genelinde kan kaybetmeye devam ediyor. Son çeyrekte satışları %10, satılan ürün adedi %10 ve aktif temsilcileri de %5 düştü.

Kuzey Amerika, Avon için en büyük baş ağrısı. Çünkü hem Avon’un merkezinin bulunduğu yer ve hem de Avon için önemli bir pazar. Avon’un Kuzey Amerika’daki kozmetik satışlarında dördüncü çeyrekte %25 gibi büyük oranda azalma oldu.

2013’ün tamamı ele alındığında Avon’un satışları 2012’ye göre %5.7 düştü. Böylece Avon arka arkaya ikinci yıl da büyüme gösterememiş oldu.

Avon’un geçtiğimiz yıl satış kaybı esasen tüm dünyaya yayılmıştı. Yılın tamamında Kuzey Amerika %17, Asya-Pasifik %16, Latin Amerika %3 ve Türkiye’nin de içinde bulunduğu EMEA bölgesi de %1 düşüş gösterdi.

Avon CEO’su Sherry McCoy, “Bazı alanlarda iyileşmeyi sağlamak tahmin ettiğimden daha zor çıktı ve daha uzun süre alıyor. Daha iyiye, daha basite ve daha istikrarlıya doğru gitmeye devam ediyoruz,”  diyor.

Unutulmamalı ki büyüme ve karlılığın yanında yeni Avon yönetimine Andrea Jung zamanından miras kalan bir büyük sorun daha var: Rüşvet soruşturması. Avon yönetimi, bu soruşturmanın şirkete maliyetinin 132 milyon Dolar’ı bulabileceğini ama kesin bir şey söylemenin de mümkün olmadığını açıklıyor.

Hatırlatmak için, yeni CEO Sheri McCoy Şubat 2012’de göreve gelmiş ve o günden başlarayak da Andrea Jung döneminden kalan üst yönetiminde önemli değişiklikler yapmıştı.

Avon’un 2013 yılında başarılı olamadığı ülkeler arasında Türkiye de yer alıyor. Avon’un üçer aylık dönemler olarak Türkiye’deki 2013 satış performansı (bir önceki yıla oranla) şu şekilde

1. Çeyrek:  -%22. Çeyrek:  +%63. Çeyrek:  -%134. Çeyrek:  -%9

Avon’un Türkiye’deki yıllık satışları açıklanmadı ama yukarıdaki tabloya bakarak 2012’nin altında olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Avon’un cirosu Türkiye’de daha önce 2011’de %5, 2012’de de %10 düşmüştü.

Bildiğiniz gibi Avon Türkiye’de geçtiğimiz haftalarda bir üst yönetim değişikliği de oldu. Bir buçuk yıldır Genel Müdürlüğü üstlenmiş olan Orlando Andrei’nin yerine Angela Cretu atandı.

Herbalife

Herbalife, yılı dünyada büyük bir başarıyla kapattı. Şirketin dördüncü çeyrek ciro artış oranı %20, yılın tamamında da Herbalife %18.5 satış artışına ulaştı. Böylece Herbalife, beş yıl içinde dünyada cirosunu iki katına çıkarmış oldu.

Herbalife’ın kendi bölgelerine göre yıllık büyüme oranları şöyle gerçekleşti:

Çin: %69Güney-Orta Amerika: %41EMEA: %17Meksika: %13Kuzey Amerika: %8Asya-Pasifik: %3

Herbalife, bilindiği üzere epey bir süredir A.B.D.’de ünlü borsa spekülatörü Bill Ackman’dan gelen saldırılara uğruyor medya önünde. Fakat bunun şirketin itibarına en azından A.B.D.’de zarar vermesi düşünülebilecekken hiç de öyle olmamış. Herbalife, 2013 yılında bu ülkede kendi rekorunu kırarak 280,000 yeni üye kaydetmeyi başardığını açıkladı.

Natura

Brezilya’nın kozmetik devi Natura da, yılı mutlu kapatanlardan biri. 2013 satış artışı, %10.5. Şirket yönetimi özellikle de Brazilya dışında kalan pazarlardaki performanstan çok memnun görünüyor. Ama Natura’nın cirosunun hala %86’sı Brezilya’dan ve ancak %14’ü diğer ülkelerden geliyor.

Bir genel bilgi olarak Natura 1969 yılında Brezilya’da kurulmuştur ve bu ülkenin en büyük kozmetik markasıdır. Brezilya’nın dışında da Arjantin, Bolivya, Fransa, Kolombiya, Meksika, Peru ve Şili’de faaliyette. Bu ülkelerde 7.000 personel çalıştırıyor ve sahada da 1.6 milyon bağımsız temsilcisi bulunmakta.

Nu Skin

Şu an için elimizde Nu Skin’in sadece geçici dördüncü çeyrek verileri var. Şirket, Çin’de devam eden incelemelerini gerekçe göstererek yıl sonu raporunun açıklanmasını ertelediğini duyurdu. Global sektörü izleyenler hatırlayacaktır, geçtiğimiz haftalarda Çin hükümeti Nu Skin hakkında piramit düzen olduğu iddiasıyla bir soruşturma başlatmış, Nu Skin de bunun üzerine Çin’deki kendi faaliyetlerini incelemeye almıştı.

Geçici sonuçların çok değişmeyeceğini umarak, yorumlarımızı ona dayandıracağız şimdilik. Buna göre Nu Skin, 2013’ün son çeyreğinde 1,075 milyar Dolar satış yaptığını açıkladı. Bu bizi, yılın tamamında 3,236 milyar Dolar’lık bir ciroya götürüyor ki gerçekten çarpıcı bir büyüme bu.

Bu rakamlara göre Nu Skin 2013 yılında dünya genelinde %49 büyüme yakalamış oluyor. Nu Skin’in son beş yıllık süreçteki büyümesi ise %160!

Oriflame

Oriflame de, tıpkı Avon gibi “düşünceliler” arasında olmalı. Şirketin global satışları son çeyrekte %10 gibi önemli oranda bir düşüş gösterdi. Yıllık ciro azalışı da %5.5.

Rusya ve çevresindeki ülkeleri içeren “CIS ve Baltık” bölgesi, Oriflame’in ciddi sorunu olmaya devam ediyor. Şirketin cirosunun yarısı bu bölgeden geldiği için çok büyük öneme sahip burası. Fakat bu bölge 2011’in başından bu yana sürekli düşüş gösteriyor ve görünen o ki, bu düşüşe bir çare de bulunamıyor. Bu bölgede 2013 dördüncü çeyrek büyüme rakamı ise olumsuz anlamda tüm zamanların rekoru. -%16.

Oriflame’in, Türkiye’yi de kapsayan ve ikinci büyük bölgesi olan EMEA bölgesi de 2013′te düşüş gösterdi. 2013 satışları, 2012’nin %5 altında kaldı. Oriflame, Türkiye özelinde ise herhangi bir bilgi ya da veri açıklamadı.

Bütün bunların ardından Oriflame 2011 ve 2012’nin ardından, dünyada 2013’i de düşen satışlarla kapattı.

Tupperware

Tupperware’in global satışları son çeyrekte %1, yılın genelinde de %3.4 artış gösterdi.

Tupperware dünyasının son çeyrekte parlayan yıldızları Endonezya (%33), G. Afrika (%28), Türkiye (%24) ve Çin’di (%20). Tupperware gerçekten de Türkiye’de etkileyici bir büyüme içinde. Şirketin Türkiye’deki 2013 ciro artışları, üçer aylık dönemler halinde aşağıdaki gibi:

1. Çeyrek:  %412. Çeyrek:  %273. Çeyrek:  %344. Çeyrek:  %24

Nereden baksanız, büyük bir başarı bu. Nitekim Tupperware CEO’su Rick Goings, yatırımcılara 29 Ocak’ta yaptıkları sunumda Türkiye’deki Genel Müdürleri için, “Oradaki işimizi dinamik bir kadın yönetiyor.” diyerek bir anlamda takdirlerini göndermiş oldu.

Rusya ve çevresi ülkeler, Oriflame gibi Tupperware’in de sorunlu olduğu bir bölge. Şirketin satışları bu bölgede %31 düşüş gösterdi. Tupperware’in başını ağrıtan diğer bir yer de, önemli pazarlarından biri olan Almanya. Almanya’dan gelen ciro, bir önceki yılın aynı dönemine göre %14 aşağıdaydı.

Amway

Düzenli okurlar, her üç ayda bir yaptığım bu dönemsel incelemenin sadece altı şirketle sınırlı olduğunu bilirler. Bunun iki temel nedeni vardır. Birincisi, daha fazla sayıda şirketin rakamlarıyla can sıkmamak için; ikincisi de bu şirketler halka açık olup, rakamları ulaşılabilir olduğu için

Fakat bu yıl Amway, ikinci kez yıl sonu satış rakamını açıklama kararı aldı. Amway, önceki yıl sonunda dünyanın en büyük doğrudan satış şirketi unvanını Avon’dan aldığında cirosunu açıklamıştı. Bu yıl da bunun keyfini çıkarmak istiyorlar belli ki.

Yapılan açıklamada, Amway’ın 2013 global satışları 11.8 milyar Dolar olarak duyuruldu. Önceki yıl satışlar 11.3 milyar Dolar olduğuna göre bu, %4.4’lük bir artışa işaret ediyor. Amway böylece, global sektör liderliğini korumuş oldu.

Amway’in dünyadaki satışlarının %45’inin gıda takviyeleri, %25’inin güzellik ürünleri, %24’ünün ev ürünleri kaynaklı olduğu da açıklandı.

Amway’in Türkiye’deki performansı ise daha önce medyaya yansımış ve Amway Türkiye’de 2012 yılında 165 milyon TL ve 2013 yılında da 180 milyon TL satış yaptığını açıklamıştı. Bu durumda Amway, Türkiye’de dünya genelinin bir hayli üzerinde bir büyüme gerçekleştirmiş oluyor (%9 Türkiye’de, %4.4 dünyada). Amway’in Türkiye için 2014 hedefi de 200 milyon TL barajını geçmek.

…….

2013 yılını sektörün devleri açısından böylece geride bıraktık. Bakalım 2014 neler gösterecek onlara ve bize.

Copyright © Doğrudan Satış Dünyası. Tüm hakları saklıdır.

Reklamlar
%d blogcu bunu beğendi: