Devlerin Perspektifinden 2014′ün İlk Üç Ayı

Her üç ayda bir olduğu gibi yine burada, dünyanın halka açık en büyük altı doğrudan satış şirketinin global satış performanslarına bakıyoruz. Devler içinde Avon ve Oriflame, ilk çeyreği kendileri için sıkıntılı kapattılar. Yazının devamında altı şirketin sonuçlarını, öne çıkan yönleriyle birlikte inceliyoruz.

Avon

Avon’un ilk çeyrek sonuçları bir kez daha tatmin edici olmaktan uzaktı. Şirketin dünya genelinde satışları geçen yılın aynı dönemine göre %11 oranında azaldı.

Avon CEO’su Sheri McCoy, açıklamasında özellikle de satışlarda %11 düşüş gösteren. EMEA bölgesinden mutsuz olduğunu belirtti. Fakat Avon’un sorunu aslında bu bölgeyle de sınırlı değildi: Kuzey Amerika bölgesinde %22, Asya-Pasifik’te %17 ve Latin Amerika’da da %7 düşüş vardı. Avon’un cari fiyatlar üzerinden en fazla düşüş görülen pazarları arasında ise Çin (-%41), Rusya (-%23) ve Türkiye (-%22) yer aldı.

Avon’un anavatanı olan Kuzey Amerika bölgesinin, şirket için gerçek bir baş ağrısı olmaya devam ettiğini gördük. Geçen çeyrekte buradaki aktif temsilci sayısında %18, satılan ürün adedinde de %25 azalma vardı.

Avon, tekrar ayağa kalkmaya ve karlı bir şirket olmaya çabalarken, ünlü rüşvet soruşturmasıyla da uğraşıyor. Sonuna gelindiği söylenen bu süreç, Avon’a toplamda $500 milyon Dolar’a malolmuş durumda.

Avon’un ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

Herbalife

İsmi etrafında koparılan onca fırtınaya rağmen Herbalife, büyümesini başarıyla sürdürüyor. Şirketin 2014 ilk çeyrek global performansı, %12’lik bir büyüme. Herbalife, altı coğrafi bölgesinin beşinde, satışlarını artırmayı başardı: Çin (%99), EMEA (%25), Kuzey Amerika (%12), Güney ve Orta Amerika (%11) ve Meksika (%7). Herbalife’in Asya-Pasifik bölgesinde ise satışlarında %10’lük bir düşüş vardı.

Türkiye’nin de içinde yer aldığı EMEA bölgesinin yıldızları, yerel para birimleriyle %64 büyüyen İngiltere ile %39 büyüyen Rusya oldular.

Herbalife her ne kadar global çapta faaliyet gösterse de, hakkında açılan soruşturmalarla, medyada yer alan olumsuz haberlerle elbette başı, en fazla ABD’nde ağrıyor. Ama yine de Herbalife’ın satışları ABD’de %8 arttı geçen çeyrekte. Şirket ayrıca, Mart 2014’te Herbalife’in tarihinde ABD’deki en yüksek satışları gerçekleştirdiğini açıkladı.

Herbalife yönetimi, 2014 yılı için global hedeflerinin %10-12 arasında bir büyüme olduğunu açıkladı. Bu da, 5.3 ile 5.4 milyar Dolar’lık bir ciro anlamına geliyor.

Herbalife’ın ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

Natura

Brezilya’nın kozmetik devi Natura, geçtiğimiz üç aylık dönemde %15’lik satış artışı yakaladı. Anavatanı Brezilya’da %9, Brezilya dışındaki pazarlarda ise %53 büyüdüler.

Yönetim, Brezilya’daki büyümeyi danışmanların verimliliklerini artırmadaki başarılarına bağlıyor. Natura’nın Brezilya’daki %9’luk satış artışını asla küçümsememek gerek çünkü şirket, bu ülkedeki tüm kozmetik ve koku pazarının zaten üçte birine hakim durumda.

Brezilya, halen Natura’nın cirosunun %80’inden fazlasını oluşturuyor.

Natura’nın ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

Nu Skin

Herbalife gibi Nu Skin de zor zamanlardan geçiyordu. Herbalife’in sorunları ABD’deki bir borsa yatırımcısının saldırılarından kaynaklanıyordu, Nu Skin’inkiler ise Çin’deki yasal düzenlemelerden. Buna rağmen Nu Skin, global ölçekte satışlarını %24 oranında artırmayı başardı.

Dahası, Nu Skin bu başarıyı tüm coğrafi bölgelerinde yakaladı: Çin %63, EMEA %9, Amerika %6, Güney Asya-Pasifik %5 ve Kuzey Asya %5 büyüme gösterdi.

Burada benim Nu Skin’e ilişkin iki önemli gözlemim var:

1) Şirket, giderek ağırlıklı olarak Çin pazarına dayalı bir hale geliyor. Nedenine gelince, Çin’in Nu Skin global satışları içindeki payı 2012 başında %20 iken bu, halen %42’e çıkmış durumda.

2) Nu Skin yönetimi, bu yılın ikinci çeyreğinde Çin’de geçen yıla göre %20’lik bir büyüme beklediğini açıkladı. Oysa şirketin dünya genelindeki ikinci çeyrek büyüme hedefi ise %2,4. Yani Nu Skin, Çin dışındaki pazarlarında ciddi bir düşüş bekliyor ikinci üç ayda.

Nu Skin’in ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

Oriflame

Aynen Avon gibi Oriflame’in de ilk çeyrek sonuçları da sevindirici olmaktan uzak geldi. Şirketin dünya genelinde aktif danışman sayısı %5, satılan ürün adedi %6 ve satışları da %14 düştü.

Oriflame CEO’su Magnus Brannstrom bu olumsuz sonuçların ardında “ani devalüasyonlar” ve “Rusya ile Ukrayna’daki olağanüstü koşullar” olduğunu söylüyor. Fakat Oriflame’in Rusya ve Ukrayna’daki sorunlarının geçen son üç aya özel olmadığını hepimiz biliyoruz. Şirket, aslında tam üç yıldır bu pazarlarda sürekli küçülmekte.

Oriflame, 2014’ün başından itibaren bölge yapılanmasını değiştirmişti. Bu yeni bölge yapılanmaya göre ilk üç aydaki bölgesel satış performansları da şöyle oldu: Bağımsız Devletler Topluluğu (Rus Cumhuriyetleri) -24%, Avrupa -7%, Latin Amerika %7, Türkiye, Afrika ve Asya bölgesi -%1. Görüldüğü gibi aslında Oriflame’in sıkıntıları sadece Rusya ve Ukrayna’yla da sınırlı değil. Şirketin büyüme gösterdiği bir tek Latin Amerika var ama bu bölge de Oriflame’in global cirosu içinde sadece %8’lik paya sahip küçük bir bölge.

Oriflame aslında global ölçekte ciddi sıkıntılar içinde. Sayfanın en başındaki tabloda göreceğiniz üzere şirketin cirosu 2010 yılından bu yana sürekli düşüşte. Bu olumsuzluk elbette şirketin hisselerine de yansımakta. Nitekim bugünlerde bir Oriflame hissesi, Stockholm borsasında 2011 yılındaki değerinin yaklaşık yarısından işlem görüyor. Öyle görünüyor ki bu trend 2014′te de devam edecek gibi.

Oriflame’in ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

Tupperware

Tupperware, son üç ayda global düzeyde satış artışı gerçekleştiremedi. Şirketin cirosu, geçen yılın aynı dönemiyle eşit geldi.

Tupperware’in sorunları, gelişmiş pazarlardaydı. Avrupa’daki gelişmiş pazarlarında %1’lik, ABD-Kanada’da ise %8’lik düşüş vardı. Gelişmekte olan pazarlarda ise yerel para birimleri üzerinden %14 satış artışı yakaladılar. Gelişmekte olan pazarlar arasında öne çıkanlar, Çin (%29), Endonezya (%25), Brezilya (%23) ve Türkiye (%19) idi. Tupperware CEO’su Rick Goings, yatırımcılarla yaptıkları toplantıda Türkiye’den özellikle söz ederek, “Avrupa’nın yıldızı” olduğunu söyledi

Kuzey Amerika, Tupperware için de sorunlu bir bölge. Geçen çeyrekteki %8’lik satış düşüşünü yönetim, önemli ölçüde bu kıtada yaşanan sert kış koşullarının ev toplantılarına engel olmasına bağlıyor. Ama yine de şirketin CEO’su Rick Goings, Kuzey Amerika’da düzeltmeleri gerekenler olduğunu söylüyor ve bunların başına da bir süre geçtikleri aylık çalışma tarzından haftalık çalışma tarzına geri dönmeyi koyuyor.

Tupperware’in ilk çeyrek sonuçlarının ayrıntıları için lütfen burayı tıklayın.

….

Altı büyükler 2014’e işte böyle başladılar. Bakalım yılın geri kalanını nasıl geçirecekler, hep birlikte göreceğiz.

Copyright © Doğrudan Satış Dünyası. Tüm hakları saklıdır.

Reklamlar
%d blogcu bunu beğendi: