Bu Sektör Bu Derneğe Sığmıyor!

Doğrudan Satış Derneği, Türkiye’de 1994 yılında kuruldu. Birkaç kurucusundan biriyim. Yola çıktığımız dönemde derneğe üye olabilecek şirket sayısını tanımlamada “az” sözcüğü bile az kalırdı! O kadar ki derneğin ilk başkanı olan Amway Genel Müdürü Tom Schafer ve ilk Başkan Yardımcısı olan ben, maaşlı satış ekibi çalıştırdığından diğer üyelere benzemese de bize biraz ilgi gösteriyor diye ünlü bir sigorta şirketini üyeliğe ikna edebilmek için çok uğraşmıştık.

1996 yılında Oriflame’in yönetiminden ayrıldıktan sonra dernekle hiçbir organik bağım kalmadı. Ama elbette çok yakından izledim, fikirlerimi ilettim. Bu yazıda da, Oriflame Genel Müdürü Kemal Kaya’nın dernek başkanlığını devralmasını fırsat bilerek, yine bir şeyler söyleyeyim istedim.

Söyleyeceklerimi iki temel başlık altında toplayacağım:

Büyüme, Güçlenme

Kırk yılda bir rastladığımız basın bültenlerinde “yüzbinlerce kişiyi temsil ettiği”ni söyleyen derneğin, 1994 yılından beri, yani 20 yıldır bir bürosu yoktur! Bürosu olmayınca, daimi bir personeli de yoktur. E-postalarının, telefon aramalarının nasıl cevapsız kaldığını birinci elden sayısız kereler dinledim, hem de yıllarca. Bana Türkiye’de tek bir ciddi sektörel dernek gösterin ki bu durumda olsun!

Burada öne sürülen “Kaynağımız yok,” söylemini ise kimse kusura bakmasın, mazeret olarak kabul etmem olanaksız. Derneğe kaynak yaratmanın biri kısa dönemli, diğeri uzun dönemli olan iki çözümü vardır.

Kısa dönemde yöneticiler bağlı oldukları merkezlere, patronlara hep birlikte baskı yaparlar, hatta Dünya Doğrudan Satış Dernekleri Federasyonu (WFDSA) ile Avrupa Doğrudan Satış Derneği (Seldia) olanaklarını zorlar ve kaynak yaratırlar.

Uzun dönemde ise üye sayısını artıracak şekilde çalışmalara girerler. Doğrudan Satış Derneği’ne son üye kaydı, 2011 yılında yapıldı. Ne olur hiç kimse bana üye olmayanların dürüst iş yapmadıklarını, onun için üyeliğe alınmadıklarını söylemesin. Eğer öyleyse, zaten bu sektörden hep birlikte ümidi keselim. Çünkü derneğe üye olan 9 şirket varsa, dışarıda bunun 10 katı var!

Tanıtım

“Tanıtım” tek bir sözcük ama siz altını, “sektörü topluma duyurmak, sevdirmek, dürüst bir iş kolu olduğuna inandırmak amacıyla yapılacak her tür faaliyet” olarak doldurun. Bunun medya ilişkileri ayrı bir yön, toplumu eğitici toplantılar, konferanslar ayrı bir yön, internet ve sosyal medya ise apayrı bir yön. Geçen koca 20 yıla bakıp, derneğin hiç değilse bunların birinde iyi olduğunu söyleyebilecek bir kişi çıkar mı?

Toplumu bilgilendirmek amacıyla yapılan son konferansın ne zaman olduğunu hatırlayan var mı? Ben söyleyeyim: Bundan 10 yıl önce, 2004 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nde! O gün derneğin Başkanı olan Amway Genel Müdürü Tayfun Ergün, sektörde 400.000 kişi olduğunu söylüyordu. Demek oluyor ki geçen 10 yılda sektör iki katına büyürken, dernek hiçbir şey yapmamış.

İnternete ve sosyal medya kullanımına ise hiç girmeyeyim isterseniz. Derneğin web sitesinde bugün itibariyle adres olarak “İkitelli Organize Sanayi Bölgesi Atatürk Bulvarı No.110 Başakşehir, İstanbul” görünüyor. Sahi, birisi gitse kim vardır orada acaba? Şaka gibi ama değil! İnternet sitesinde bazı üye şirketlerin Genel Müdürleri de şu şekilde sıralanıyorlar: Orlando Andrei (Avon), Murat Sayar (Dore), Tolga Ötkünç (LR), Abdurrrahman Karahatay (Nikken)… Bu dört yönetici de, kaç zamandır çok başka yerlerdeler. İçler acıtacak bir ilgisizlik!

Elbette tanıtım başlığı altında yapılacak çok iş var ve eminim buraya harcanacak her kuruş ve verilecek emek, sektöre fazlasıyla geri dönecektir. Ayrıca medyada zaman zaman çıkan yalan yanlış bilgilerle dolu haberlerin de önü alınabilecektir. Eğer tanıtım bu kadar önemli olmasaydı, bizden çok daha gelişmiş pazarlardaki dernekler neden o faaliyetleri yapıyor diye sormak gerek, öyle değil mi? Herhalde paralarını ve emeklerini boşa saçmak için değil.

Şu ana kadar bizim derneğimiz sadece devlet nezdinde lobicilik faaliyetini önemsedi. Bu alanda yapılan olumlu işler de yadsınamaz, kabul ediyorum. Ama yetmiyor, hem de hiç yetmiyor. Kısacası bu sektör bu derneğe sığmıyor, hanımlar beyler! Yayınladığınız bültenlerin hangi medya kuruluşlarında yer bulabildiğine bakın, anlarsınız derneğin ne kadar medyada önemsendiğini…

Bir dönem çalışma arkadaşım da olan yeni dernek Başkanı Kemal Kaya’ya içten başarılar diliyorum. Kemal Bey, doğrudan satış camiamızdaki tepe yöneticileri arasında en deneyimlilerinden biridir. Elbette sektörle ve dernekle ilgili konulara, sorunlara tümüyle hakim. Yeter ki niyeti olsun, yeter ki kendi şirketi başta olmak üzere dernek üyesi şirketler de ona destek olsunlar. Kemal Kaya’nın son Başkanlar’dan, özellikle de sonuncusundan çok daha aktif, üç yıllık döneminin sonunda sektörde gerçekten izini bırakmış bir Başkan olarak o koltuğu bırakmasını ümit ediyorum.

Haydi gelin, 1) derneğin 20. yılını kutlamak için bir etkinlik organizasyonuyla, 2) bir ofis açılmasıyla ve 3) bir full-time yönetici atanmasıyla işe başlayın!

Copyright © Doğrudan Satış Dünyası. Tüm hakları saklıdır.

Reklamlar
%d blogcu bunu beğendi: